Met hoge vaste lasten en een toenemend personeelstekort is het cruciaal voor horecaondernemers om slim in te kopen. Daarom is datagedreven werken een oplossing als het gaat om het afstemmen van vraag en aanbod.
Voor een grote firma gespecialiseerd in het leveren van gezonde maaltijden aan huis heeft Strategy01 daarom een algoritme ontwikkeld waarbij wordt voorspeld hoeveel maaltijden er de komende 10 dagen worden verkocht.
Slim algoritme
Met een slim algoritme wordt voorspeld hoeveel gerechten worden verkocht. Niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook nuttig in het tegengaan van voedselverspilling.
Het is ons hierbij gelukt om de verkoop 15-20 procent beter te voorspellen door de variabelen uit te breiden met zaken als soort gerecht, ingrediënten, dag van de week, weertype, etc. Door te analyseren welke verbanden er bestaan tussen deze kenmerken is het model dusdanig getraind dat het voor verschillende gerechten en onder diverse omstandigheden een accurate inschatting kan maken van de toekomstige vraag.
Impact op resultraat
Het resultaat is dus significant minder voedselverspilling, minder inkoopkosten en betere inzet van alle middelen. Kortom: een oplossing die niet alleen goed is voor de portomonnee, maar ook bijdraagt aan een duurzame business.
Meer weten over data analyse en dataprojecten? Neem contact op.